A kerékpáron elfoglalt testhelyzet meghatározó mind a teljesítmény, mind a kényelem szempontjából. Egyik elsődleges meghatározó paraméter a nyeregmagasság, amely egyszerű kérdésnek tűnik, de sajnos sok hibalehetőséget rejt. Ezzel majd kicsit később foglakozunk, most egy másik általunk érintett fix pont, a kormány van soron.

 

A kormány típusa, formája, emelése nagyban meghatározza a kerékpáron elfoglalt testhelyzetünket, és ezt még tovább finomíthatjuk a kormányszár (stucni) hosszával , dőlésszögével. A modern Ahead-set-es, azaz bilincses kormányszárak egyik jó tulajdonsága, hogy a villára rögzülő részük mindkét irányba felszerelhető, tehát megfordíthatók.

Ha a vízszinteshez képest 6 fokos döntéssel rendelkeznek (a legtöbb MTB stucni ilyen), akkor állhatnak + vagy mínusz 6 fokban. A 17-esek vagy 10 fokosak (a legtöbb országúti típus) hasonlóképpen variálhatók. Továbbá megváltoztathatjuk a kormányszár alatti távtartók mennyiségét is. Ez mind szép és jó, de honnan tudjuk, hogy a megfordítás milyen hatással lesz a kormány magasságára, a nyeregtől számított távolságra, azaz hova kerül a kormány? Létezik-e a próba-szerencse módszeren kívül valami más, mellyel előre megtudhatjuk, hogy érdemes-e imbuszkulcsot venni a kezünkbe, nekiállni szerelni, esetleg újrabowdenezni. Most ebben próbálunk segíteni egy letölthető táblázattal, illetve a mellékelt képpel. Megjegyzés: a táblázatban szereplő fokok a vízszinthez képest vannak megadva, így azt ki kell vonni a fejcsőszögből. Ez utóbbi 69 és 74 fok között változik, tehát egy 0 fokos (megfordítás szempontjából indifferens) kormányszár egy 72 fokos fejcső-szöggel rendelkező vázon a vízszinteshez képest 18 fokot zár be. Egy 6 fokos szöggel rendelkező 12 vagy 24 fokot. Ha mondjuk, úgy érezzük, hogy jó lenne, ha 2-3 centivel feljebb lenne a kormány, de a mostani kinyúlás pont megfelel, akkor a letölthető táblázatban változtassuk meg a kormányszár hosszát, esetleg dőlésszögét. Ügyeljünk arra, hogy az országúti kormányokhoz szánt kormányszárak - ha nem az új egységes 31,7 m-es szabványt követik - általában 25,8 mm átmérőhöz készültek, míg az MTB felhasználásra készültek 25,4 mm-esek. Biztonsági okokból ezeket nem célszerű felcserélni. Természetesen megváltoztathatjuk a kormányszár alatti távtartók mennyiségét is. Tegyük a kormányszár alattiakat felülre, vagy éppen fordítva. Ehhez nem kell új kormányszár, viszont egyszerre emeljük és húzzuk magunk felé a kormányt, vagy ejtjük és toljuk előre, így a kapott helyzet általában nem lesz olyan, amilyenre vágytunk. Próbáljuk ki az egyszerű "távtartó-átcsoportosítás", "kormányszár-megfordítás" módszert először, majd folytassuk a finomhangolást a megfelelő kormányszár beszerzésével! A munka során már csak egyetlen probléma merülhet fel: a bowdenházak hossza. Ha a bowdenházak hossza eredetileg pontosan lett leszabva, akkor az emelés, illetve a kinyúlás növelése után ezek túl rövidek lesznek, így cserére szorulnak. Célszerű az új kerékpár esetében először a megfelelő testhelyzetet belőni, majd a bowdeneket a kellő hosszra szabni. Ha a kormány véglegesen lejjebb/közelebb kerül, és a testhelyzet beválik, természetesen csak szabni kell. Jó kísérletezgetést, szerelést!

 

Biciklon - kerékpár szaküzlet és szerviz  Szombathely Paragvári u. 54.Tel.:+36 94 320 579 Mobil: +36 20 411 67 86

  Körmend Rákóczi u. 29. Mobil: +36 20 580 23 19